Ve čtvrtek 20. června jsme si pro žáky 7. ročníků připravili již druhý projektový den, který je po Jižní Americe zavedl tentokrát do Asie, konkrétně se vydali putovat po prastaré Hedvábné stezce. Žáci se opět napříč třídami rozdělili do 15 skupin a vypravili se po stopách dávných obchodních tras, které spojovaly Evropu a Asii.
Úkoly jsme tentokrát zaměřili více prakticky. Žáci po celou dobu cesty hospodařili s daným obnosem peněz. Nejprve si zakoupili letenku do Damašku, kde jejich cesta začínala. Poté si museli sbalit batoh a myslet při tom na to, že musí projít celní kontrolou a dodržet tak podmínky pro balení příručních zavazadel. Sjednání cestovního pojištění také nebylo úplně jednoduché – někteří se nechali nachytat na nevýhodnou akční nabídku. Zakoupit si cenově výhodný pobyt v hotelu a domluvit se v angličtině, byla pro některé výzva, to ovšem ještě netušili, jak jejich komunikační dovednosti prověří nesmlouvavý obchodník na tržišti v Kasgaru.
Žáky během putování čekala spousta záludných otázek a úkolů, při jejichž luštění postupně odhalovali, kudy jejich cesta povede, a vše si zaznamenávali do mapy. Procestovali tak Teherán, Turkmenistán, Ferganskou kotlinu, překonali pohoří Pamíru, což prokázalo nejen jejich fyzickou zdatnost, ale především spolupráci. Dále jejich kroky vedly přes poušť Gobi, která je známá svými extrémními teplotními výkyvy, proto bylo důležité zamyslet se nad tím, co si s sebou do pouště vzít a jak se například zachovat v případě písečné bouře. Cílem cesty bylo čínské město Sian, ale předtím se ještě nešlo nezastavit u Velké čínské zdi a zjisti o ní několik zajímavostí. Uff, a jsme v cíli. Teď ještě spočítat celou délku trasy (úkol pro nejodvážnější) a naložit na velbloudí karavanu správně evropské a asijské zboží.
Na závěr cesty museli žáci napsat a přečíst dopis, ve kterém celé své putování zhodnotili. Největší zážitek si většina z nich odnesla z kasgarského tržiště, kde si se svým komunikačním umem museli poradit s neústupným obchodníkem a vysmlouvat nejnižší cenu suvenýru.
Doufáme, že byl projekt pro žáky příjemným zpestřením výuky a že si společně s námi užili nejen první letní den, ale i blížící se konec školního roku.
Celý projekt byl realizován v rámci OP JAK – Inovativní výuka.
Mgr. Marta Marešová
Přidáno 24. 6. 2024, autor: Josef Pešek